Het opbouwen, ontwikkelen en voortbestaan van de eigen praktijk

Alle marketingplannen ten spijt, alleen door daadwerkelijk als vrijgevestigd vaktherapeut aan de slag te gaan, en een plek op de markt te veroveren, valt te bepalen of een eigen praktijk voor jou haalbaar is. Daarom is het helemaal geen gek idee om de zaak met behoud van een parttime baan, langzaam op te bouwen. Dit neemt de druk van de ketel en biedt je de mogelijkheid om kieskeurig te zijn, waardoor je alleen met cliënten uit een bepaalde doelgroep kan werken, waarmee je je bekwaam voelt. Gaandeweg kun je vanuit deze praktijkervaring, je gaan richten op een andere of meer specifieke doelgroep en de kwaliteit van je diensten verhogen.
Na ongeveer drie jaar is wel vast te stellen of een fulltime eigen praktijk levensvatbaar is. Dan is ook de tijd aangebroken om een degelijk ondernemingsplan met marketingplan te (her)schrijven en een doorstart te maken. De keuze die je hierbij moet gaan maken is de volgende: Wil je een grote vis zijn in een kleine vijver of één van de vele kleine vissen in een grote vijver?

De vijf P's van de marketing-mix

Een goed product of dienst verkoopt zichzelf, waar of niet? Als het zo eenvoudig was, zouden er geen marketinginstituten bestaan. Talloze manieren zijn er bedacht om een klantgericht beleid te voeren met allerlei marketinginstrumenten. Deze zijn meestal te herleiden tot de marketing-mix van de vijf P's: Product, Prijs, Plaats, Persoon, Promotie. Deze vijf P's moeten zo georganiseerd zijn, dat ze elkaar optimaal aanvullen en een eenheid vormen, zodat duidelijk blijkt om wat voor praktijk het gaat, welke doelgroep wordt aangesproken en waarin de praktijk zich onderscheidt van andere, soortgelijke aanbieders.