Je kan een werkruimte kopen, huren, praktijkruimte aan huis hebben of op locatie werken. Voordeel van een werkruimte aan huis, zijn de relatief lage kosten, een lagere drempel om te starten en geen woon-werk reistijd. Per 1 januari 2005 zijn er nieuwe fiscale regels met betrekking tot de werkruimte aan huis. Om een ruimte fiscaal te kunnen aanmerken als werkruimte, moet het een zelfstandige ruimte van de woning zijn, welke intensief wordt gebruikt voor het verwerven van inkomen, en waarbij het een vereiste is dat de werkruimte een eigen ingang of opgang en toilet heeft. Wanneer deze niet aanwezig zijn, kan voor het gebruik van een deel van de woning als werkruimte geen belastingaftrek meer worden toegepast. Wanneer je een praktijk aan huis begint kan het nodig zijn dat je ontheffing van het bestemmingsplan bij de gemeente aanvraagt. Je gebruikt immers een deel van de woonruimte als bedrijfsruimte.
Wanneer je (in deeltijd) een werkruimte huurt of op locatie werkt, betekent dit dat je wekelijks je materiaal van huis naar de werkplek moet vervoeren, omdat de gehuurde ruimte ook voor andere doeleinden wordt gebruikt. In grote gemeenten bestaat vaak de mogelijkheid om bedrijfsruimte te huren in een bedrijvencentrum dat op initiatief van gemeente en een groep starters is gerealiseerd. Het gaat meestal om een oud, gerenoveerd gebouw, dat verdeeld is in verschillende bedrijfsunits. De huurkosten zijn meestal laag. Vaak wordt er gezamenlijk gebruikt gemaakt van keuken, vergaderruimte, telefoondienst, kopieerapparaat.

 

Een geschikte werkruimte moet aan de volgende eisen voldoen:

 

  • Oppervlakte van minimaal 45 m²: Je moet kunnen dansen, spelen, op de grond liggen, of aan een tafel kunnen werken.
  • Afsluitbare, geluidsarme ruimte met ramen en luxaflex o.i.d.: Je wilt tijdens de therapie niet gestoord worden door mensen die onverwacht langs of binnen komen lopen.
  • Een wachtruimte waar het prettig verblijven is: comfortabel zitje, tijdschriften, wandversiering, en eventueel de mogelijkheid om een muziekje op te zetten.
  • Eigen toiletruimte en keukenblokje.
  • Goede luchtventilatie in alle ruimtes.
  • Schone, opgeruimde ruimtes.

 

De inrichting van de werkruimte moet niet alleen aansluiten bij de wensen/ eisen van de doelgroep waar je mee werkt, maar is ook bepalend voor de uitstraling van wat jouw persoonlijke identiteit is. Met het kiezen van pasteltinten en natuurlijke materialen voor de inrichting schep je een heel andere sfeer dan wanneer je bijvoorbeeld kiest voor primaire kleuren en louter functionele materialen.

Om een deskundige, betrouwbare indruk te maken kun je overwegen om in de wachtkamer je diploma en registratiebewijs op te hangen. Onderzoek van de Consumentenbond heeft uitgewezen, dat cliënten het op prijs stellen wanneer de relevante diploma’s en registratiecertificaten in de praktijk aan de muur hangen.

 

Houdt bij het kiezen van locatie en werkruimte ook rekening met de mobiliteit van je cliënten.